Gino Bühler explores our human perspective on plants. With his photo series “Photosynthesis,” he observes plants that cohabit urban spaces with us and makes them visible to us.
These are green portraits that inquire about the essence of plants. What then is a plant? And why do we perceive them so infrequently?
These questions are answered not botanically, but photographically.
Plants are, first and foremost, living beings that live from and for the light, engaging in photosynthesis. But the camera also requires light for its images. At this intersection, a sort of elective affinity between photography and photosynthesis, Bühler’s images depict plants from his hometown, Düsseldorf, and its surroundings: they grow on roadside edges, in parks, backyards, front gardens, at the forest edge, and in botanical gardens. He positions the camera on the so-called light axis emanating from the plants. Since their leaves align with daylight, the camera follows this light perspective to capture the plant’s countenance. Even though plants turn their largest surfaces towards light, not all leaves are positioned equally.
Thus, the plants in these portraits reveal themselves as individuals and organic habitats. Each plant portrait emerges as a translation of the living into the form of an image.
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Gino Bühler erkundet unseren (menschlichen) Blick auf Pflanzen. Mit seinem Photo-Zyklus
Photosynthese betrachtet er Pflanzen, die mit uns den urbanen Raum und seine Umgebung bewohnen, und macht sie so für uns sichtbar.
Es sind grüne Porträts, die nach dem Wesen der Pflanzen fragen. Was ist also eine Pflanze? Und warum nehmen wir sie so selten wahr?
Diese Fragen werden nicht botanisch, sondern photographisch beantwortet.
Es sind zu aller erst Lebewesen, die vom Licht und nach dem Licht leben, also Photosynthese betreiben. Aber auch die Kamera benötigt (das) Licht für seine Bilder. In diesem Kreuzungspunkteiner Wahlverwandtschaft von Photographie und Photosynthese zeigen Bühlers Bilder Pflanzen aus seinem Wohnort Düsseldorf und Umgebung: Sie wachsen am Straßenrand, in Parks, Hinterhöfen, Vorgärten. Am Waldrand und im botanischen Garten. Dabei positioniert er die Kamera auf der sogenannten Lichtachse, die von den Pflanzen ausgeht. Da sich ihre Blätter nach dem Tageslicht ausrichten, folgt die Kamera dieser Lichtperspektive, um das Antlitz der Pflanze abzulichten. Obwohl Pflanzen die größtmögliche Fläche dem Licht zuwenden, sind nicht alle Blätter gleich positioniert.
So zeigen sich die Pflanzen im Porträt als Individuen und organische Lebensräume. Jedes einzelne Pflanzenporträt ergibt sich als Übersetzung des Lebendigen in die Form eines Bildes.